Leaserijders proberen in groten getale hun bestelling van een elektrische auto naar voren te halen, zodat die nog dit jaar wordt geleverd. Dat om te ontkomen aan de hogere bijtelling, die volgend jaar ingaat.
Dat laat de Vereniging Elektrische Rijders (VER) weten, na berichtgeving van de NOS. Volgens VER-voorzitter Koos Burgman proberen ruim 10.000 mensen hun elektrische auto nog geleverd te krijgen voor de jaarwisseling. De belangenvereniging krijgt daarover veel vragen bij haar helpdesk.
Sinds 1 januari 2019 geldt voor elektrische leaseauto’s tot een bedrag van 50 mille een bijtelling van vier procent. Maar dat tarief wordt in 2020 verhoogd naar acht procent, als onderdeel van de nieuwe klimaatplannen van het kabinet.
Levertijd
De levertijd van nieuwe elektrische auto’s is vaak lang; veel nu bestelde modellen worden pas in 2020 geleverd. Berijders kunnen dan niet, zoals gehoopt, nog jaren profiteren van het lagere bijtellingstarief.
Fabrikant Hyundai, dat met de Kona en Ioniq twee populaire elektrische middenklassers biedt, bevestigt "ontzettend veel vragen" te krijgen over het vervroegen van bestellingen voor volgend jaar. Verwachting is echter dat levering in 2019 niet meer gaat lukken. Tesla stelt dat het de veelgevraagde Model 3 nog wel snel kan leveren.
Het steekt belangenorganisaties als Bovag, RAI en de VER dat de tariefsverhoging, die eigenlijk in 2021 zou ingaan, door de overheid wordt vervroegd. Zij vrezen dat daardoor minder mensen voor een stekkerauto zullen kiezen. Tegelijk is het bijtellingstarief voor een elektrische auto ook volgend jaar nog veel lager dan dat van een benzine- of dieselauto.
Bron: ANP/NOS